Modellervoks og unschooling

At lege med modellervoks set fra en unschooling-vinkel.

Modellervoks er modellervoks! 

Men man skal ikke underkende de gode detaljer og alt det børn og forældre kan tage med sig fra en modellervoksoplevelse – ikke mindst når man laver modellervoksen selv. 

Når man unschooler, er noget af det man stræber efter, at læring foregår intuitivt og organisk, uden at man presser læring igennem og fremtvinger et skarpt skel mellem LÆRING vs LEG…. SKOLE vs FRITID….. 

Det bliver hurtigt sådan lidt. SLID OG LIDELSE vs GLÆDE… 
Disse mønstre er i vores øjne ikke gavnlige for et langt liv med læring og opgaver. Hvis man allerede som barn indoktrineres med at minimum 50% af ens vågne timer går med gøremål, der ofte er sure, hårde, kedelige, så mener vi ikke det skaber grobund for at leve et liv med glæde. Vi tror på, at det er muligt at leve i glæde, nyde læring, nyde sine opgaver. Og at det er kunstigt skabt, at læring gøres til noget ubehageligt.

En forudsætning for at bevare den helt naturlige medfødte glæde ved læring er, at lade den vedblive det den naturligt er – et udtryk for livslyst, livsmod og glæde ved at være til og absorbere denne fine verden man er kommet til.

Det betyder i praksis at man betragter, det som om man begynder i skole den dag man bliver født, og lærer i takt med sin udvikling og interesse, og ikke pludselig først begynder i skole, når man er fem eller seks år. I stedet lærer man egentlig lidt hele tiden. For os personligt udelukker den organiske læring ikke skemalagt undervisning – fordi dette er vores ældste søns interesse, og vi forældre kan godt lide at forvalte unschooling på den måde, når det giver mening for os.

Når modellervoks bliver til unschooling

Når man unschooler ser man måske aktiviteter med børnene fra en lidt anden vinkel. Det gør VI i hvert fald. Vi tænker over rigdommen i aktiviteterne og ønsker at mætte dem med stimulans, læring og glæde. Dette tænker mange forældre nok jævnligt over. Det er ikke sådan at vi gennemanalyserer enhver ting vi laver sammen. Overhovedet ikke. Men det ligger oftest tit i baghovedet på os som forældre, at vi bruger vores oplevelser og glæder i hverdagen til at lære vores børn ting og gøre oplevelsen, så næringsrig, som muligt – passende til energi og humør.

Jeg vil prøve at liste, nogle af de ting, som man kan få ud af en gang modellervoks:

  • Vi laver det sammen – skaber fællesskab, sammenhold, fortrolighed, knytter bånd og lader viser os alle, at vi elsker at bruge tid sammen.
  • At vi laver det selv skaber respekt for at alting kræver ressourcer og tid at lave, og at man derfor både værdsætter sin modellervoks, og også har forståelse for at hver en ting vi har er produceret og der ligger en indsats bag, som gør man bliver opmærksom på at passe på ting, planter, dyr og mennesker. Respekt smitter. Ligesom når man dyrker sine egne grøntsager, og man så ikke smider dem ud, bare de er lidt bløde og er måske bedre til at få dem brugt, fordi man har knoklet for at passe dem i månedsvis.
  • Man taler om at melet er økologisk, og at sender en kærlig tanke til at “melet har haft det godt”, som vi siger hos os om økologi.
  • Vi glæder os over at den hjemmelavede modellervoks ikke er giftig, og bliver bevidste om at se sig for, når man anskaffer sig nye ting ift om de er lavet på en ordentlig måde eller ej
  • Vi tæller deciliter og omsætter derfor tælleegenskaber til praktisk glæde
  • Vi skiftes til at være den der hælder ingredienser i, og lærer at give plads til hinanden.
  • Vi lærer om farvelære og taler om grundfarver og hvilke farver der bliver til hvilke, når vi blander dem, og ser her at den altså er god nok – at rød og blå bliver til lilla. Trylleri lige for øjnene af os. Og taler om at nu har vi kun gul og blå frugtfarve tilbage, og at det passer godt, fordi det bliver til grøn, som vi havde talt om skulle være den næste farve.
  • STOLTHED – både børn og mor er rævestolte over at have frembragt noget så sjovt. Vi leger meget med modellervoks – faktisk ofte hver dag, da den yngste elsker at trille små kugler og lægge dem sirligt i rækker og bunker, og ellers laver vi stempler, ruller med kagerulle, laver firkanter, kugler eller former dyr…. Eller nogengange bare tager det lidt op og lægger det i posen igen 😀
  • Første har lavet en portion før modellervoks før – den var orange, og vi passede godt på den. Nu er det er god lærdom at passe på den ved at få den pakket ned i posen efter brug og ikke få skidt i den, og så se, hvor længe, vi kan få den til at holde og være sjov.

Det var et eksempel på et lille unschooling-eventyr udi modellervoks.

Opskrift på modellervoks:

Vi lavede halv portion i forhold til den originale opskrift. Vores mængder og fremgangsmåde er her:

2,5 dl mel
2,5 dl vand
1 dl salt
1 spsk citronsyre pulver 🍋 (det man sylter med)
1 spsk olie
Frugtfarve efter ønske (vi har her brugt blå og rød for at få lilla)

Røres sammen af børnene koldt og på gulvet i en gryde.
Småkoges herefter i 3-5 minutter indtil det ser mystisk, fortykket ud – omrøres så det ikke brænder på. Det er ikke færdigt før det er klumpet en del sammen. Det kan se slimet ud nogle steder, men det ændrer sig, når det æltes. Får det for lidt, forbliver det slimet. Så kan det efter lidt afkøling æltes sammen.
Dette er halv portion af oprindelig opskrift og den oprindelige opskrift siger, man skal tilsætte frugtfarve efter dejen er kogt og æltet.
Vi gør det så før kogning.

Share